top of page
Search

קיימות - תיקון מצלמת אבטחה

תמיר עיואן 10-03-24


מי מאיתנו לא מכיר את התופעה הזו? אתם משקיעים את מיטב כספכם במוצר טכנולוגי, כדוגמת טלוויזיה, מקרן, מצלמה או אפילו שעון ספורט, וזמן מה אחרי שנגמרת האחריות הוא פשוט מתקלקל. ואז כשאתם פונים ליצרן ומקבלים הצעת מחיר לתיקון, מסתבר שהיא מתקרבת למחיר המוצר.


תיכנון מראש של סוף חיי מוצר, אינו סתם תיאורית קונספירציה. עומדת מאחוריה התיאוריה לפיה לא כדאי לתכנן או לעצב מוצר עם אורך חיים בלתי מוגבל, ושכדאי לתכננו כך שיהיה בו רכיב שברירי, כך שיתקלקל לאחר פרק זמן מסוים. ההיגיון מאחורי אסטרטגיה זו הוא לגרום ללקוחות לקנות שוב, ולקצר את פרק הזמן בין הרכישות החוזרות.


רוצים דוגמא? כל אוזניות ה- True Wireless כוללות סוללת ליתיום שאינה ניתנת להחלפה, ואלו כידוע מסוגלות להחזיק עד 400 מחזורי טעינה בממוצע. בהנחה שתטעינו את האוזניות כל יומיים, האוזניות שלכם אמורות לסיים חייהן בתוך כשנתיים. מצד שני, אוזניות TWS כה קטנות כך שהסיכוי שתאבדו אותן לפני שהסוללה תאבד מכושר טעינתה, גבוה יותר.


יש חברות שממנפות את חיי המדף הקצרים של מוצריהם, ומציעות ללקוחותיהם אחריות ממושכת לאורך שנים, שתבטיח שלאחר שהמוצר יתקלקל, יוכלו להציע להם לתקנו, ועל הדרך מציעים לצרכן הצעה מפתה במיוחד, לשדרג לדגם חדש בעלות מופחתת. לדוגמא, חלק מיבואניות טלוויזיות ה- OLED מציעות ללקוחותיהם במעמד ההתקנה לרכוש שנות אחריות נוספות, ובמעמד תיקון בתקופת האחריות הן מציעות לשדרג את ה-OLED לדגם חדש, בעלות מופחתת. הלכה למעשה מדובר במסלול ליסינג, מכיוון שדמי האחריות ששילמו לאורך שנים, מהווים פרמטר בהתחשבנות בשידרוג למוצר החדש.


אפשר גם אחרת.

קבלו סיפור. לפני מספר שנים רכשתי מצלמות אבטחה ברזולוציית 4K לביתי, בסכום של מאות שקלים למצלמה. לאחר תקופת האחריות החלה אחת המצלמות לאבד את הסיגנל, ולבסוף שבקה חיים. כשפירקתי אותה גיליתי שחיבור ה- RJ45 הנקבה שלה, שמתחבר לכבל הרשת, התקלקל. ה"שיניים" של החיבור החלידו וחלקן אף נשבר.


כשהבנתי שהמצלמה תקינה והבעיה רק בחיבור לכבל הרשת, חתכתי את כבל המצלמה במטרה להחליף את הקונקטור, אולם אז התברר לי שהצבעים של הכבל במצלמה שונים מאלו שבכבל רשת רגיל.


כשחיפשתי מידע ברשת, הסתבר לי שלא רק שלמצלמות אבטחה יש גידים בצבעים אחרים מאלו הקיימים בכבל רשת תקני, אלא גם שהחיבור שלהם משתנה בהתאם לדגם המצלמה, ולדגם שלי אין מידע רלוונטי באינטרנט. יכולתי כמובן להרים ידיים ולזרוק את המצלמה, אולם מכיוון שהבעיה היתה רק בחיבור שהתקלקל, החלטתי שלא לוותר.


הגידים בכבל המצלמה בצבעים שונים מאלו שבכבל רשת


פניתי לנציגי היצרן בישראל, חברת Dahua, שלשימחתי יש להם נציגות מקומית בנוסף לנציגות של יבואן ומפיץ, וביקשתי מהם לספק את מפת החיבורים של דגם המצלמה הספציפית שלי. נציגי Dahua היו קשובים, ומסרו לי ללא כל תמורה את מפת החיבור של המצלמה, לאחר שבדקו זאת עם היצרן בחו"ל. הלחמתי את הכבל של המצלמה לגידי כבל רשת, ובסופו חיברתי קונקטור RJ45 חדש, מה שאיפשר לי להשמיש את המצלמה.


הגידים בכבל המצלמה בצבעים שונים מאלו שבכבל רשת


ומה איתכם? כשמכשיר אלקטרוני מתקלקל אתם מנסים לתקן אותו, או מעדיפים להשליך אותו לפח הקרוב?


לינק לכתבה: www.dtown.co.il/dahua

27 views0 comments

Commenti


bottom of page